In 2015 is het Artem-trio ontstaan als ensemble aan het Codarts Conservatorium van Rotterdam. Sinds hun eerste optreden vallen ze op door hun gepassioneerde, energieke en expressieve manier van spelen.

De naam ‘Artem’ (Latijn: the Latin Ars = kunst) is gekozen om hun fascinatie aan te geven met vele artistieke disciplines. Het trio staat open voor nieuwe vormen van klassieke concerten. De projecten worden vaak gecombineerd met andere kunstvormen, zoals gedichten en schilderijen.

De brede interesse van het Artem-trio vertaalt zich in een repertoire van klassiek tot eigentijds. De meest mooie stukken voor een pianotrio staan op hun repertoire, maar het trio heeft speciaal interesse in onbekende, op een bijzondere manier gespeelde muziek.

Een van hun meest recente projecten is het op geluidsdrager zetten van een stuk van het Nederlandse Henriette Bosmans Piano Trio, gecomponeerd in 1985.

Een bijzonder apart stuk dat niet eerder is opgenomen.


Het trio ontving in 2017 de eerste prijs van kamermuziek-concours in het Montserrat (Spanje) en ze behaalden de derde prijs op het kamermuziek-concours in Vinaròs (Spanje).

Ze treden op in de concertzalen van Nederland, Frankrijk en Spanje, zo ook op gerenommeerde festivals als het Kamermuziekfestival Den Haag en het Zoom-Kamermuziekfestival. Ze maken deel uit van de Stichting Muziek in Huis en hebben gespeeld voor de Stichting Kunst in de Kamer.

Dit jaar waren ze te horen in het programma Opium op NPO radio 4.


Door hun verbinding met het Codarts in Rotterdam en het Conservatorium van Amsterdam hebben ze kunnen spelen met Gijs Kramers, Joris van Rijn, David Kuyken, Bart van der Roer, Amaparo Lacruz, Frank van de Laar, Jeroen den Herder en Benzion Shamir.

Violeta, de cellist van het trio bespeeld een zgn. Thomas Bertrand instrument, dat haar ter beschikking is gesteld door Gowrings Continental Gasturbines, (directeur Joop Steenman.)

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb